نرم افزار حسابداری تولیدی چیست؟ آشنایی با ویژگی ها و مزایای نرم افزار حسابداری تولیدی

حسابداری تولیدی، دانشی است که برای محاسبه هزینه های تولید کالا و فروش محصولات، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع حسابداری تولیدی، محاسبات و مدیریت بهای تمام شده کالای ساخته شده، کالای نیمه ساخته، هزینه های سربار، حقوق و دستمزد و مواد اولیه را در بر دارد. انجام تمام این محاسبات به دقت بسیاری نیاز دارد که برای رفع این نیاز از نرم افزار حسابداری تولیدی استفاده می شود. نرم افزار حسابداری تولیدی شامل امکانات و قابلیت هایی است که مدیران می توانند با استفاده از آن تمامی تراکنش ها و عملیات مالی را به راحتی مدیریت کنند.

حسابداری تولیدی چیست؟

حسابداری تولیدی، یکی از مهم ترین بخش های یک شرکت (کارگاه) تولیدی به شمار می رود. در تمام فرایند تولید، از هنگام تهیه مواد اولیه مورد نیاز تا قیمت گذاری کالای ساخته شده و فروش آن، از حسابداری تولیدی استفاده می شود.

حسابداری تولیدی، هزینه های تولید را محاسبه کرده و از این طریق به مدیر تولید کمک می کند تا پس از قیمت گذاری نهایی، آن را برای عرضه به بازار تحویل دهد. پیش بینی هزینه های تولید با استفاده از حسابداری تولیدی به مدیر تولید این امکان را می دهد که به شناخت کافی از میزان هزینه ها و سود و زیان دست یابد سپس با تجزیه و تحلیل این موارد، عملکرد مالی خود را ارزیابی کند و در نتیجه بتواند تصمیمات بهتری برای تولید محصول بگیرد تا هم هزینه ها را کاهش دهد و هم باعث بهره وری و سودآوری شرکت گردد.

هدف حسابداری تولیدی، بهبود عملکرد تولید، کاهش و کنترل هزینه ها، بهبود کیفیت محصولات و محاسبه بهای تمام شده کالای ساخته شده می باشد.

نرم افزار حسابداری تولیدی

مهم ترین موضوعی که در یک شرکت تولیدی مد نظر قرار می گیرد، محاسبه بهای تمام شده محصولات تولید شده خواهد بود که انجام آن و به دست آوردن این عدد، نیاز به محاسبات دقیق دارد. نرم افزار حسابداری تولیدی این امکان را به حسابداران شرکت های تولیدی می دهد که میزان بهای تمام شده محصول را خوب و دقیق محاسبه کرده و با مدیریت تمامی تراکنش ها و عملیات مالی، کالاهای پر سود و کم سود شرکت را شناسایی کنند و در نهایت برای خط تولید، تصمیم های بهتر و برنامه ریزی های دقیق تری داشته باشند.

نرم افزار حسابداری تولیدی به دو صورت تحت ویندوز و تحت وب ارائه می گردد. کاربران برای استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی تحت ویندوز، نیازی به اینترنت نداشته و با نصب این نرم افزار روی سیستم، می توانند فعالیت های خود را با آن به راحتی انجام دهند اما کار با نرم افزار حسابداری تحت وب حتما نیازمند اینترنت می باشد که استفاده از آن در هر زمان و هر مکانی امکان پذیر است.

چرا شرکت های تولیدی به نرم افزار حسابداری تولیدی نیاز دارند؟

تمام شرکت های تولیدی باید به اطلاعات مربوط به تراکنش ها، دارایی ها و بدهی ها، نقدینگی و موجودی کالاها، هزینه های پردازش سفارش ها، بهای تمام شده محصولات، کار در حال انجام و مواد اولیه آن دسترسی داشته باشند. ابزاری که می تواند این اطلاعات را به راحتی و بدون خطا در اختیار صاحبان مشاغل تولیدی قرار دهد، نرم افزار حسابداری تولیدی است.

مزایای نرم افزار حسابداری تولیدی چیست؟

از جمله مزایای نرم افزار حسابداری تولیدی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهبود دقت: با استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی، داده ها با دقت بالا پردازش می گردند و باعث دقت در انجام محاسبات مالی و دریافت گزارشات کامل می شود.
  • زمان بندی بهتر: این نرم افزار قابلیت زمان بندی مرتبط با فرآیند تولید را دارد. پس با استفاده از آن می توان برنامه ریزی های بهتر و دقیق تری را برای خطوط تولید انجام داد.
  • گزارش دهی شفاف: نرم افزار حسابداری تولیدی این امکان را به مدیران شرکت های تولیدی می دهد تا گزارشات مالی و عملکردی را با فرمت های مختلف در اختیار داشته باشند. گزارشاتی که شامل اطلاعات دقیق و شفاف در مورد موجودی کالاها، هزینه ها، درآمدها و سایر جنبه های مالی شرکت می باشد.
  • کنترل بهتر هزینه ها: صاحبان شرکت های تولیدی با استفاده از این نرم افزار، بر هزینه های مربوط به فرآیند تولید، نظارت و کنترل داشته و با تجزیه و تحلیل داده ها، باعث بهینه سازی هزینه های تولید می شوند.
  • مدیریت بهتر نقدینگی: با استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی، نظارت و مدیریت بر نقدینگی شرکت افزایش یافته و باعث شناسایی هزینه های غیر ضروری همچنین بدهی ها و پرداخت ها در فرآیند تولید شده و در نتیجه می تواند میزان سودآوری را در تولیدهای بعدی افزایش دهد.

بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی

با توجه به مواردی که تا اینجا در خصوص اهمیت نرم افزار حسابداری گفته شد، متوجه شدیم که همه مدیران شرکت های تولیدی نیاز به نرم افزار حسابداری برای بهبود عملکرد مالی و حسابداری خود دارند. برای تهیه بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • قیمت مناسب
  • سهولت استفاده
  • پشتیبانی قابل اطمینان
  • امکان تهیه نسخه پشتیبان
  • امکان استفاده به صورت چند کاربره
  • سرعت بالا و عدم اختلال در روند کار
  • بهبود فرآیند حسابداری و مالی
  • داشتن امکاناتی چون ثبت دقیق داده های مالی، مدیریت موجودی کالاها، بررسی عملکرد فرآیندهای تولید، محاسبه بهای تام شده، تحلیل های مالی و گزارش گیری در قالب داشبوردهای مالی
  • امکان گزارش دهی شفاف و بسیاری موارد دیگر که باعث می شود محاسبات مالی از ابتدا تا پایان تولید محصولات به صورت دقیق و بهینه انجام شوند.

خرید نرم افزار حسابداری تولیدی

حال که دانستیم تهیه این نرم افزار یکی از اساسی ترین نیازهای شرکت های تولیدی می باشد، این را نیز باید بدانیم که برای خرید نرم افزار حسابداری تولیدی به چه نکاتی توجه داشته باشیم.

مدیران شرکت های تولیدی باید این نرم افزار را از شرکتی خریداری کنند که سابقه ای طولانی در ارائه این نرم افزار داشته و در یک کلام قابل اعتماد باشد. قیمت مناسب و سهولت استفاده نیز از نکات دیگری هستند که باید به آنها توجه کنند. همچنین امکان دیدن دمو قبل از خریداری باشد تا مطمئن شوند که نرم افزار مورد نظر، تمام مواردی که به آنها در این مقاله اشاره شد را پوشش می دهد.

مدیران شرکت های تولیدی می توانند پس از جلسه دمو، انتظارات خود را از نرم افزار حسابداری تولیدی بیان کرده و در صورت امکان، سفارش سازی های لازم برای ایشان از طرف شرکت فروشنده نرم افزار، انجام شود.

ویژگی های نرم افزار حسابداری تولیدی محاسبان

نرم افزار حسابداری تولیدی محاسبان، یکی از محصولات نرم افزار حسابداری شرکتی حساب رایان پارس می باشد که در انواع مختلفی از شرکت های تولیدی، نصب، راه اندازی و پیاده سازی گردیده است. از جمله مزایای نرم افزار حسابداری تولیدی محاسبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکپارچگی کامل با سایر نرم افزارهای محاسبان در ثبت اطلاعات و گزارشات
  • قابلیت پشتیبانی از گروه های تولیدی مختلف
  • ارائه وب سرویس جهت تبادل اطلاعات با سایر نرم افزارها و سامانه ها
  • امکان کانورت اطلاعات از سیستم های قبلی به نرم افزار محاسبان
  • امکان سفارش سازی (بومی سازی) برای تمیی شرکت های تولیدی
  • قیمت مناسب
  • داشتن سابقه طولانی شرکت حساب رایان پارس در ارائه این نرم افزار
  • امکان دریافت گزارشات دقیق و در لحظه با استفاده از این نرم افزار
  • مدیریت امور مالی و محاسبات تولیدی (تمام آنچه در این مقاله گفته شده است) با رویکرد ERP
  • امکان برگزاری جلسه دمو جهت مشاهده امکانات این نرم افزار و تصمیم گیری مناسب جهت خرید نرم افزار

با توجه به مواردی که در مورد بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی در این مقاله گفته شد و نیز اشاره ای که به ویژگی های نرم افزار حسابداری تولیدی محاسبان گردید، شما مشتریان عزیز و صاحبان شرکت های تولیدی می توانید با اطمینان نرم افزار حسابداری تولیدی خود را خریداری کرده و با خیال راحت، ابتدا تا انتهای فرآیند تولید محصولات را نظارت کنید. همچنین با ارزیابی محصول تهیه شده، قیمت آن را مشخص کرده و از این طریق میزان سودآوری شرکت خود را افزایش دهید.