داشبورد مالی چیست

داشبوردهای مدیریتی، به کمک نمودارهای گرافیکی، تمامی اطلاعات مهم و ضروری کسب‌وکار (شاخص‌های کلیدی عملکرد) را با سرعت بالا نشان می‌دهند. داشبورد مالی، شاخص‌های کلیدی مثل نسبت بدهی به دارایی، نمودار درآمد ناخالص ادوار مالی، مدیریت نقدینگی، روند افزایش یا کاهش سود قبل از مالیات و ... را با استفاده از نمودارهای مختلف به تصویر می‌کشد.

بیش از هر زمان دیگری، مدیران مالی تحت فشار شدید برای ارائه سریع گزارش‌های مالی شفاف و قابل اعتماد هستند و در عین حال باید عملکرد مالی سازمان را بهبود بخشند. انجام این وظایف نیاز به ابزار دقیق و قدرتمندی مثل داشبوردهای مدیرتی دارد. ما در این مقاله به بررسی همه‌جانبه داشبورد مالی می‌پردازیم.

داشبورد مالی چیست

انواع داشبورد مدیریت مالی

داشبورد مالی باید بینش درستی از عملکرد مالی یک کسب‌وکار به مدیریت بدهد. انواع داشبورد مدیریت مالی به صورت زیر می‌باشد:

  • داشبورد عملکرد: از داشبورد مالی عملکرد برای شناسایی و حل مشکلات مالی عملیات استفاده می‌شود.
  • داشبورد CFO: داشبورد مالی CFO به مدیران مالی و تیم‌هایشان کمک کند تا بینش‌های عملی پیدا کنند و بتوانند وظایف کلیدی خود را انجام دهند.
  • داشبورد بودجه: داشبورد بودجه یک ابزار تولید گزارش است که نحوه تخصیص منابع مالی را شفاف‌تر و آسان‌تر نمایش می‌دهد. داشبورد بودجه داده‌های مالی پیچیده را در قالبی نشان می‌دهد که به راحتی قابل فهم و درک است. یک فرد می‌تواند به سرعت تصور کند که یک کسب‌وکار چگونه بودجه خود را خرج می‌نماید و چه اولویت‌هایی دارد. داشبورد مالی بودجه به کمک بررسی درآمد کل، هزینه کل، بودجه عملیاتی و کل بودجه، تجزیه و تحلیل مالی را ارائه می‌‎دهد.
  • داشبورد مالیاتی: یکی از کاربردی‌ترین شاخص‌ها و نمودارهایی که در داشبورد مالی به نمایش گذاشته می‌شود و برای مدیران نیز حائز اهمیت است، اطلاعات مالیاتی است که بر اساس زمان پرداخت (معوق، پرداخت‌شده و ...) و نوع مالیات (مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات‌ها) دسته‌بندی می‌گردد.

بهترین داشبورد مدیریت مالی

داشبورد مدیریت مالی که به تصمیمات کارآمد و استراتژیک ختم شود، بهترین نوع داشبورد مالی است. لازمه اخذ تصمیمات استراتژیک مالی، پایش دقیق و باکیفیت اطلاعات مالی است. از دیگر ویژگی‌های گزارش‌‎های کلان مالی مناسب می‌توان به سادگی، قدرت بالای انتقال اطلاعات، تنوع نمودارها و قالب، پردازش در لحظه و در دسترس بودن در تمام طول روز هم اشاره نمود.

دمو-رایگان

اهمیت داشبورد مالی در حسابداری

داشبوردهای مالی در کسب‌وکارها می‌تواند کمک به‌سزایی در سازماندهی اطلاعات داشته باشد، زیرا می‌تواند در کمترین زمان اطلاعات کلان سازمانی را به صورت گرافیکی و نموداری در اختیار مدیران قرار دهند تا بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای سازمان داشته باشند.

داشبورد-مالی

داشبورد مالیاتی

درکنار داشبورد مالی و مزایای آن برای حسابداران، مدیران مالی و مدیران کسب‌وکار، استفاده از داشبورد مالیاتی نیز بسیار کارآمد است. با استفاده از این داشبورد می‌توان وضعیت کلی مالیات، نرخ موثر مالیات و همچنین مالیات معوقه را مشاهده نمود. مدیران با بررسی شاخص‌هایی مثل میزان مالیات بر درآمد و هزینه مالیات بر کل هزینه به اطلاعات بسیار مفیدی در جهت برنامه‌ریزی کسب‌وکار خود برسند.

چرا داشبورد مالی؟

داشبورد مالی می‌تواند به اخذ تصمیمات استراتژیک در سازمان‌ها جهت سهولت کارها کمک کند، که شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات سفارشی برای کسب‌وکارها: داشبورد مالی اطلاعات مالی و گزارشات را با توجه به نوع و روش کسب‌وکارهای یک سازمان نمایش می‌دهد. برای مثال، داشبورد مالی صنعتی، بهای تمام‌شده را به صورت ویژه نمایش می‌دهد، در صورتی که داشبورد مالی پیمانکاری مقایسه هزینه و درآمد هر پروژه را برجسته می‌نماید.
  • جمع‌آوری و ذخیره تمامی اطلاعات در یک منبع: داشبورد مالی اطلاعات مالی را به صورت جامع و یکپارچه نشان می‌دهد، به صورتی که نیاز نباشد سیستم‌های یک سازمان را به صورت یک به یک بررسی کنیم.
  • کاربر پسندی: داشبورد مالی گزارش را به صورتی برای کاربر ارائه می‌دهد که به راحتی قابل فهم است.
  • همیشه به روز و در دسترس: داشبورد مالی اطلاعات را به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌کند. به خاطر همین مسئله دیگر نیاز به انتظار طولانی‌مدت و یا دردسر ورود اطلاعات به صورت دستی نیست.
  • صرفه‌جویی در زمان: داشبورد مالی تمام مراحل جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌دهی را به صورت خودکار انجام می‌دهد. همین امر سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

قابلیت داشبورد مالی

داشبورد مدیریتی در سازمان باید به گونه‌ای عمل کند که کارآمد و مفید باشد. همچنین، باید به اندازه‌ای قدرتمند باشد که به شما در پیشرفت کسب‌وکارتان کمک کند. از قابلیت‌های داشبورد مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان سفارشی‌سازی : داشبورد مالی باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند مواردی که در داشبورد وجود دارد را تغییر دهد.
  • امکان Drag & Drop : داشبورد مالی باید قابلیت این را داشته باشد که با کشیدن و رهاکردن فایل و مدارک بتواند آنها را به داشبورد اضافه کند که این کار باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.
  • پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف: اگر داشبورد بر پایه وب نباشد باید به گونه‌ای باشد که قابلیت اجرا در هر سیستم عاملی را داشته باشد.
  • امکان ترکیب داده‌ها: این قابلیت می‌تواند اطلاعات را جداسازی و اطلاعات مفید را نمایش دهد.
  • امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی مختلف: این موضوع امکان این را می‌دهد که از مکان‌های مختلف اطلاعات را جمع آوری کنید و به آن دسترسی داشته باشید.
  • مختصرسازی اطلاعات: این مورد از قابلیت‌های داشبورد مالی امکان این را فراهم می‌کند تا در میان حجم زیاد اطلاعات مختلف بتوانید خلاصه‌ای از یک گزارش را مشاهده کنید.

داشبورد-مالیاتی

مزایای داشبورد مالی

از مزایای داشبورد مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی عملکرد برای سنجش برنامه‌ها و KPIها
  • صرفه‌جویی در زمان
  • بهبود ارتباطات برون‌سازمانی و درون‌سازمانی
  • ارائه گزارش به‌روز و جامع
  • رصد مالی تأمین کنندگان، خریداران و مشتریان

نرم افزار حسابداری محاسبان

شرکت حساب رایان پارس به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و با سابقه درخشان، قریب به دو دهه در تولید و ارائه نرم افزارهای یکپارچه حسابداری، مالی و اداری محاسبان با رویکرد ERP فعالیت دارد. شرکت حساب رایان پارس در ارائه نرم افزار حسابداری  و داشبورد مالی محاسبان، بیش از ۴۰۰۰ مشتری در سراسر کشور دارد.

داشبورد مالی محاسبان

داشبورد مالی محاسبان این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا در کنار تهیه نرم افزارهای مالی و اداری یکپارچه، ابزار داشبورد مالی و مدیریتی را برای بهینه‌سازی مدیریت و پیشبرد اهداف سازمانی تهیه کنند. داشبورد مالی محاسبان به شما کمک می‌کند تا عملکرد کسب‌وکارتان را در سریع‌ترین زمان ممکن ارزیابی کنید و با ارائه گزارش دقیق و به‌روز ارتباطات برون و درون‌سازمانی خودتان را بهبود بخشید. همچنین تمامی اطلاعات مهم و ضروری کسب‌وکارتان را مانند نسبت بدهی به دارایی، مدیریت نقدینگی، روند افزایش یا کاهش سود و ... را به کمک نمودارهای گرافیکی به شما نمایش دهد.