شرکت‌های معتمد مالیاتی را بشناسیم!

با توجه به تصویب ماده ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و پیدایش شرکت‌های معتمد مالیاتی به دلیل ضرورت دانستن و اطلاع داشتن از فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی در این مورد به مقاله زیر می‌پردازیم.

شرکت-معتمد-مالیاتی

شرکت‌های معتمد مالیاتی چیست؟

در پی تصویب ماده ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور، تمامی مشمولین این قانون می‌بایست از طریق کارپوشه در سامانه مودیان اقدام به صدور فاکتور فروش کالا و خدمات به این سامانه نمایند و در صورت پیشآمد هرگونه مشکل و یا ناآگاهی می‌توانند از شرکت‌های مورد تأیید سازمان‌های امور مالیاتی که همان شرکت‌های معتمد مالیاتی هستند خدمات دریافت کنند. یا به طور دیگر برای اطلاع رسانی اخبار سازمان امور مالیاتی کشور و اطمینان از عملکرد صحیح مودیان مالیاتی، شرکت‌های معتمد مالی معرفی شده‌اند.

شرکت‌های معتمد مالیاتی همچون پلی ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی هستند. سازمان امور مالیاتی مجوزهای لازم را برای، انجام امور مالیاتی توسط شرکت‌های معتمد مالیاتی، برای آن‌ها ارائه می‌کند. کارکنان این شرکت‌ها نیز باید آموزش دیدگان سازمان امور مالیاتی باشند و با توجه به دوره‌های گذرانده شده مجوزهای لازم را اخذ نمایند.

دمو

شرکت‌های معتمد مالیاتی چه وظایفی دارند؟

بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی می‌تواند از خدمات شرکت‌های ایرانی معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی برای لیست موارد زیر بهره ببرد:

  • اطمینان از انجام تکالیف قانونی توسط مودیان
  • اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح مودیان مانند: جمع‌آوری، نگه‌داری و صدور صورت‌حساب در سایت مودیان صورتحساب الکترونیکی
  • ثبت دقیق معاملات در سامانه مودیان
  • ارائه آموزش و مشاوره دادن به مودی و رفع مشکلات او فنی و غیرمالیاتی به مودیان مانند: گزارش‌های الکترونیکی پرداخت، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده و دریافت استعلام‌های موردنیاز
  • تکمیل کارپوشه‌ها در سایت مودیان

چند نوع شرکت معتمد مالیاتی وجود دارد؟

تقسیم‌بندی شرکت‌های معتمد مالیاتی با توجه به مجوزی که از سازمان امور مالیاتی دریافت می‌کنند متفاوت است. و طبق این تقسیم‌بندی به مودیان خدمات ارائه می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

معتمد-مالیاتی

  • شرکت معتمد مالیاتی نوع اول (نظارت بر عملکرد مودیان)

صدور، جمع‌آوری، نگهداری فاکتورها، ارسال صورتحساب فروش و ارائه همه خدمات به سازمان امور مالیاتی کشور از ویژگی‌های نوع اول است که برای آن مجوز دریافت کرده‌اند. شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع اول علاوه بر آن می‌توانند بر عملکرد مودیان و ارائه خدمات به خود با توجه به نظارت بر تهیه صورت‌های مالی اساسی کنترل و نظارت داشته باشند.

  • شرکت معتمد مالیاتی نوع دوم (فعال در حوزه آموزشی)

مجوز این شرکت‌ها فقط در حیطه‌ی فعالیت در حوظه آموزشی است و اجازه‌ی نظارت عملی را ندارند. محور فعالیت آن‌ها بیشتر در ارائه آموزش تکالیف مالیاتی و قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به مودیان مالیاتی است.

  • شرکت معتمد مالیاتی نوع سوم (ارائه خدمات مشاوره مالی)

این نوع از شرکت‌های معتمد مالیاتی، به‌طور معمول فعالیت مشاوره‌ای دارند. این گروه از شرکت‌های معتمد مالیاتی در زمینه ارسال اظهارنامه مالیاتی و نحوه تکمیل اطلاعات در اظهارنامه‌ها به مودیان مالیاتی می‌توانند کمک کنند. علاوه بر آن ممکن است برای انجام امور مالی مختلف مانند روش‌های اصولی محاسبه حقوق و دستمزد به مودیان مالیاتی مشاوره‌ی حسابداری و مالی بدهند.

تعرفه شرکت‌های معتمد مالیاتی چگونه است؟

با توجه به مصوبه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسیده است، یک هزارم مالیات بر ارزش افزوده مبنا است که برای تعرفه‌ی شرکت‌های معتمد مالی از سوی دولت به تصویب رسیده است. البته‌ با توجه به حجم کاری و مجوزی که شرکت دارد، تعرفه شرکت های معتمد مالیاتی، گاهی بیشتر و یا کمتر می‌شود. به طور معمول شرکت‌هایی که کار را با روش حضوری پیش می‌برند هزینه‌ی بیشتری نسبت به خدمات آنلاین متحمل می‌شوند. بدین صورت که صدور فاکتورهای فروش به سامانه مودیان از طریق شرکت‌های معتمد به صورت غیر مستقیم هزینه‌بر است و بهتر این است که از روش ارتباط مستقیم با سامانه مودیان و ارسال فاکتورهای فروش از طریق نرم‌افزار سامانه مودیان استفاده شود.

از کجا شرکت معتمد را می‌توان شناسایی کرد؟

شرکت‌های معتمد برای شروع به کار باید مجوزهایی را کسب کنند و با توجه به این مجوزها می‌توان آن‌ها را شناخت. اطلاع از صحت و درستی مجوز شرکت قبل از سپردن کار به آن الزامی است. راهی مناسب برای اطلاع پیدا کردن از این امر مراجعه به لیستی است که معمولا سازمان امور مالیاتی هر ساله از این شرکت‌ها و نوع مجوز و فعالیت آن‌ها منتشر می‌کند.

مالیات

اسامی شرکت‌های معتمد مالیاتی بر اساس نوع شرکت‌ها

برای دسترسی به لیست شرکت های معتمد سامانه مودیان، به سایت سامانه به نشانی اینترنتی tp.tax.gov.ir  در بخش (پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) مراجعه کنید.

شرکت‌های معتمد سازمان امور مالیاتی شامل لیست زیر است:

شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع اول:

  • شرکت معتمد مالیاتی تیس
  • شرکت معتمد داده کاوی اول سام
  • شرکت معتمد مالیاتی داده پردازی کیسان

شرکت معتمد مالیاتی نوع دوم و سوم:

  • شرکت دیان همراه فردا

توصیه می‌شود برای اطلاع از آخرین به‌روزرسانی‌ مربوط به لیست شرکت‌های معتمد سامانه مودیان نشانی اینترنتی ذکر شده را بررسی نمائید.

مشاوره

کلام آخر

در این مقاله به شرکت‌های معتمد مالیاتی پرداختیم و سعی بر شناسایی لیست شرکت‌های معتمد مالیاتی سامانه مودیان داشتیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شرایط شرکت‌های معتمد می‌توانید به سامانه مودیان مراجعه فرمائید.