راهکارهای افزایش درآمد در شهرداری‌ها

به خاطر رشد جمعیت شهرنشین، یافتن راهکارهای افزایش درآمد در شهرداری‌ها به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است. شهرداری‌ها نیاز دارند منابع درآمدی تازه‌ای ایجاد کنند که بتواند پاسخگوی نیازهای مالیشان باشد. شهرداری‌ها به افزایش درآمد جدید نیاز دارند تا بتوانند خدمات و زیرساخت‌های جدید خود را توسعه دهند. هزینه نگهداری و بازسازی زیرساخت‌های فعلی هم با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این موضوع سبب می‌شود تا مدیران این بخش همواره به دنبال راهکارهای افزایش درآمد در شهرداری‌ها باشند.


منابع درآمد شهرداری‌ها

پایداری درآمد مهم‌ترین اصل در اهمیت منبع درآمد شهرداری است، اما همه منابع درآمدی شهرداری‌ها پایدار نیست. برای اینکه منابع درآمد پایدار باشند سه شرط باید برقرار باشد:

  1. وصول نسبتاً مستمر داشته باشند.
  2. وصول آنها موجب کاهش شرایط کیفی شهر نگردد.
  3. این منابع در کوتاه مدت نباید دچار تغییرات شدید ناگهانی شوند.

پرداخت قسمتی از مالیات‌ها به شکل مالیات بر ارزش افزوده مهم‌ترین منبع درآمد در شهرداری‌هاست. این منبع از طریق دولت به شهرداری پرداخت می‌شود.

ارسال درخواست جهت مشاهده رایگان دمو

از سایر منابع درآمد شهرداری‌ها می‌توان از مشارکت عمومی یا خصوصی نام برد که به شکل عوارض پرداخت می‌شود. درآمد حاصل از پروژه‌های عملیاتی، فروش اوراق و صکوک در مراحل بعدی قابل اتکا می‌باشند.

شناسایی منابع درآمد شهرداری‌ها

شناسایی منابع پایدار درآمد در شهرداری‌ها نیازمند داشتن سامانه یکپارچه اطلاعاتی می‌باشد. این سیستم‌ها با کمک به شناسایی منابع، پیگیری وصول و مدیریت منابع درآمدی، درآمدهای بالقوه شهرداری را قابل وصول می‌کنند. داشتن یک سیستم مالی و درآمدی مناسب سبب می‌شود تا مدیران مالی بتوانند درک درستی از میزان وصول و پایداری درآمدها داشته باشند. یک سیستم مناسب می‌تواند اطلاعات و گزارشاتی راهبری و دقیق در اختیار مدیران قرار دهد تا با درکی واقع‌بینانه برنامه‌ریزی درستی جهت توسعه خدمات داشته باشند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در ایران در بیشتر شهرداری‌های کوچک منابع درآمدی به درستی شناسایی نشده است. بسیاری از این شهرداری‌ها، بدون داشتن یک بانک اطلاعاتی از درآمدهای خود، تصور می‌کنند امکان بهره‌برداری پایدار از این منابع وجود ندارد. همین امر سبب می‌شود تا یافتن راهکارهای افزایش در آمد در شهرداری‌ها با چالش مواجه شود.

سیستم جامع شهرداری‌ها با محاسبان

افزایش درآمد در شهرداری‌ها

برای افزایش درآمد در شهرداری‌ها اولین قدم عبارت است از توسعه یک سیستم مدیریت شهری نوین جهت شناسایی تمامی منابع و میزان سهل الوصول بودن آنها. در قدم بعدی، شهرداری‌ها می‌بایست پروژه‌های درآمدزای جدیدی تعریف کنند. این پروژه‌ها می‌تواند گسترش خدمات شهری نظیر حمل و نقل شهری، فاضلاب شهری یا پروژه‌های گردشگری و تفریحی باشد.

علاوه بر آن، شهرداری‌ها باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را با مدیریت تخصیص اعتبارات به صورت بلندمدت و میان‌مدت کنترل کنند. مدیریت اعتبارات پروژه‌های عمرانی در پیشبرد صحیح و به موقع این عملیات نقشی اساسی دارد. سیستم‌های بودجه‌ریزی هوشمند که با توجه به منابع و قوانین بودجه طراحی شده باشند، عاملی مهم در تحقق این امر است.

افزایش-درآمد-شهرداری

افزایش درآمد از راه گردشگری

از دیگر راه‌های افزایش درآمد شهرداری، توسعه گردشگری در شهر است. گردشگری به دو صورت می‌تواند درآمد شهرداری‌ها را افزایش دهد. اولاً با توسعه اقتصاد و افزایش درآمدهای شهروندان و خانواده‌ها استفاده آنان از خدمات شهری افزایش یافته و درآمد شهرداری افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن، به سبب گسترش مشاغل از طریق گردشگری، میزان مالیات افزایش می‌یابد.

با بزرگ‌تر شدن اقتصاد شهر و افزایش رقم مالیات دریافت‌شده، سهم شهرداری از این منبع افزایش می‌یابد. ثانیاً شهرداری‌ها موظف هستند خدمات و سیاست‌گذاری‌هایی جهت فراهم نمودن بسترهای مناسبی برای تفریح و اوقات فراغت انجام دهند. انجام این وظایف از طریق مکانیزم‌های درآمدزا یکی از راه‌های افزایش درآمد در شهرداری‌هاست.

نمونه اقدامات گردشگری در شهرداری

  1. مدیریت و توسعه موزه‌ها و فضاهای هنری مانند تئاترها و سالن‌های اجرای موسیقی و ...
  2. مدیریت و سرمایه‌گذاری بر سالن‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها یا برگزاری ایونت‌های ورزشی همانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری همگانی
  3. ایجاد محل‌های خاص گذران اوقات فراغت جهت استفاده بانوان، سالمندان یا نوجوانان (نظیر پارک بانوان، محیط بازی خاص کودکان، سالن‌های ورزشی سالمندان)
  4. گسترش مناظر طبیعی در شهر
  5. ایجاد مکان‌های دائمی جشنواره و برگزاری جشنواره‌های فصلی و مناسبتی
  6. احداث مکان‌های اقامتی مناسب جهت گردشگران
  7. ارائه امکانات و خدمات مورد نیاز گردشگران یا ایجاد بسترهای لازم جهت ارائه خدمات

افزایش درآمد از راه توسعه زیر ساخت‌ها

توسعه زیرساخت‌های شهری همانند گسترش نقلیه عمومی، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، ایجاد مکان‌های فرهنگی یا تجاری و ... موجب توسعه کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی موجود در شهر گشته و به صورت غیرمستقیم منجر به افزایش درآمد شهرداری‌ها از منابع مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و حق کمیسیون و درآمدهای ناشی از فروش خدمات شهری می‌گردد.

به طور مثال، بهبود حمل و نقل علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی موجب افزایش گردشگری نیز می‌گردد. همچنین، گسترش مکان‌های تفریحی و ورزشی از عوامل ایجاد گردشگری انبوه در یک شهر است که می‌تواند سبب شود گردشگری به یک راهکار پایدار درآمدی در شهرداری‌ها بدل شود.

مثالی واقعی از این شیوه در تلاش شهرداری سئول برای بهبود ساختارهای بازیافت زباله در سال ۲۰۱۳ بود که موجب شد هزینه‌های بازیافت زباله در این شهر به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. یا در شهر لندن تعریف منطقه مرکزی شهری به عنوان نقطه کنترل ترافیک موجب افزایش ۱۰۰ میلیون دلاری شهرداری شد. در این منطقه با هدف کاهش ترافیک همیشگی شهرداری از هر ماشین ورودی به منطقه مبلغی را دریافت می‌کرد.

تاثیر آگاهی مردم بر افزایش درآمد در شهرداری‌ها

آگاهی دادن به مردم در مورد روش‌ها و راهکارهایی که موجب افزایش درآمد شهر می‌گردد یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که شهرداری می‌تواند انجام دهد. تمرکز مردم بر روی کسب‌وکارهای محلی خودشان و استفاده از آن به گسترش آنها در منطقه‌ای بزرگ‌تر کمک می‌کند. حمایت مردم از یک کسب‌وکار بومی در شهرشان می‌تواند آن را به عاملی درآمدزا برای همه تبدیل کند. به طور مثال، این حمایت مردم شهر شیکاگو از موسیقی سبک بلوزِ این شهر بود که باعث گسترش این سبک موسیقی در تمامی کشور آمریکا شد. امروزه از تمامی نقاط دنیا گردشگرانی برای شنیدن این موسیقی به کافه‌های این شهر می‌روند.

توسعه فرهنگی و هنری شهر، علاوه بر افزایش مستقیم درآمدها، به تبدیل شدن شهر به یک مقصد جذاب برای گردشگران کمک شایانی می‌کند. در بسیاری از شهرهای برجسته به لحاظ جذب گردشگر، خدمات فرهنگی و هنری مهم‌ترین خدمات شهری تلقی می‌شوند.

درآمد

افزایش درآمد در شهرداری‌ها از راه بهبود ساختارهای مالی

تغییر در ساختار شهرداری‌ها به صورت مدیریت هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری، برون‌سپاری، بهبود فرآیندهای مالی و مدیریت مالی، استفاده از علم فناوری اطلاعات، استفاده از نرم افزارهای حسابداری مالی و اداری مناسب، ارزیابی مداوم عملکرد سازمان، پژوهش، واگذاری اختیارات دولتی، آموزش و ارتقای نیروی انسانی، گسترش ارتباطات، مبارزه با فساد و شفافیت مالی نیز موجب افزایش درآمد در شهرداری‌ها می‌گردد.

آنچه در این زمینه بسیار کمک‌کننده است داشتن یک سیستم مالی شفاف و روزآمد است. بدیهی است که بدون در نظر گرفتن نقش نرم افزار مالی در بهبود فرآیندهای مالی، نیل به این اهداف ممکن نیست. مدیریت هزینه‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مدیر مالی درک صحیحی از هزینه‌کردهای پیشین و نیازهای اصلی داشته باشد. گزارشات سیستم‌های مالی یا استفاده از سیستم‌های هوش مدیریتی از مهم‌ترین راهکارهای مطرح در این باره هستند.

در بخش پشتیبانی و لجستیک اغلب استفاده از سیستم‌های نرم افزاری هوشمند موجب کاهش هزینه و اتلاف وقت می‌گردد. دوباره‌کاری و اتلاف انرژی هزینه بسیاری برای شهرداری‌ها دارد که با استفاده از یک سیستم اداری پشتیبان به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد.

راهکار حساب رایان پارس برای شهرداری‌ها

شرکت حساب رایان پارس به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و با سابقه درخشان، قریب به دو دهه در تولید و ارائه نرم افزارهای یکپارچه حسابداری، مالی و اداری محاسبان با رویکرد ERP فعالیت دارد. شرکت حساب رایان پارس در ارائه نرم افزار محاسبان توانسته است به بیش از ۷۰۰ شهرداری نرم افزار و راهکارهای حسابداری مناسبی را ارائه دهد.

ارسال درخواست جهت مشاهده رایگان دمو