وبینار تخصصی حسابداری تملک دارایی سرمایه ای در شهرداری ها ویژه ذیحسابان محترم توسط سرکار خانم فرشته بنایی، از کارشناسان باسابقه و برجسته شرکت حساب رایان پارس، سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار خواهد شد.

وبینار تخصصی حسابداری تملک دارایی سرمایه ای در شهرداری ها ویژه ذیحسابان محترم

اصطلاح ذیحساب یا همان صاحب حساب مختص بخش عمومی و سازمان‌های دولتی است. سازمان‌های دولتی همگی از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند. بنابراین بحث نظارت بر بودجه‌ و چگونگی هزینه‌کرد آن اهمیت بیشتری نسبت به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی دارد. چرا که انحراف از بودجه عمومی کشور به هر میزان که باشد، با منافع عمومی کاملا در تضاد است. در اسناد بالا دستی چندین راه نظارتی برای کنترل عملکرد مالی دولت در نظر گرفته شده که می‌توان آنها را به دو بخش کلی تقسیم‌ بندی کرد. بخشی از این نظارت‌ها در درون دستگاه اجرایی و بخشی در بیرون از آن است. فلسفه ذیحساب برای کنترل و نظارت بر هزینه‌کرد بودجه عمومی درون خود دستگاه دولتی است.

ماده ۳۱ قانون محاسبات عمومی در تعریف ذیحساب می‌گوید: «ذیحساب ماموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال‌ نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی محلی و‌ موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به این سمت منصوب می‌شود. همانطور که از این ماده قانونی برمی‌آید؛ ذیحساب را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها برای تنظیم و هماهنگی مقررات مالی دولت و از آن مهم‌تر مبارزه فساد در درون خود دستگاه‌های اجرایی دانست.

با توجه به نقش پررنگی که ذیحساب در کنترل امور مالی، کنترل بودجه و تنخواه ها و کنترل امور مالی در حسابداری دولتی و شهرداری ها دارد، در نظر گرفتن یک ساز و کار مکانیزه و یک بستر نرم افزاری در این زمینه، کمک بزرگی به ذیحسابان و سایر دست اندرکاران دستگاه های دولتی میکند.

سرفصل های این وبینار عبارتند از:

  • تعریف ذیحسابی در شهرداری ها
  • حسابداری بخش عمومی
  • پروتکل های تبادل الکترونیکی
  • گزارشات مالی گزارشات سناما و سنا (مربوط به خزانه دارایی و دیوان محاسبات)