آیا صورت معاملات فصلی را آماده کرده‌اید؟ صورت معاملات فصلی یکی از مواردی است که در امور مالی و مالیاتی اهمیت بسیار زیادی دارد!

این عبارت در دنیای حسابداری و مسائل مالیاتی چندان قدیمی نیست. گزارش صورت معاملات یا همان صورت معاملات فصلی نوعی از ابراز و اعلام درآمد است که از اجرای آن چند سالی می‌گذرد و هدف اصلی اجرای آن، بخش بخش نمودن محاسبه معاملات و ارسال آن به اداره امور مالیاتی به منظور ساده نمودن محاسبات و کاهش فشار محاسبه به دلیل ازدحام امور در پایان سال مالی است.

در واقع صورت معاملات فصلی برای سازمان‌ها و کسب و کارها به منظور محاسبه مالیاتی است که باید توسط آنها پرداخت شود اما محاسبه این مالیات در پایان هر فصل مشکلات و دردسرهای خاص خود را دارد. ارائه صورت معاملات فصلی معمولا تا چهل و پنج روز بع از شروع هر فصل مهلت دارد، به عنوان مثال صورت معاملات فصل پاییز را می‌توانید تا پانزدهم بهمن ماه تهیه و ارسال نمایید.

در صورت‌حساب‌های مشمولین، علاوه بر اطلاعات معامله بر اساس استانداردهای سازمان امور مالیاتی، باید شماره اقتصادی خریدار و فروشنده نیز درج شود. در کنار این‌ها در موارد صادراتی و وارداتی، بر اساس نیاز باید شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و کد گمرک ترخیص کننده و شماره اختصاصی اشخاص خارجی (صرفا در موارد وارداتی) را وارد کرد.

همچنین در معاملات ارزی باید مبالغ ارزی، نوع ارز، نرخ برابری ارز و معادل ریالی معامله انجام‌ شده در صورت‌حساب‌ها و اسناد درآمدی صادره و همچنین در فهرست معاملات ارسالی آورده شود.

با توجه به مواردی که ذکر شد، محاسبه به صورت دستی احتمال ایجاد خطا و در نهایت جریمه توسط اداره امور مالیاتی را بسیار بالا می‌برد به همین دلیل بهتر است که این کار را به افراد متخصص با استفاده از ابزار مناسب بسپارید تا با استفاده از این ابزار اطلاعات خرید و فروش فصلی خود را به صورت خروجی مکانیزه TTMS در اختیار داشته باشید.

شرکت حساب رایان پارس با توجه به سابقه‌ طولانی که در زمینه تولید نرم افزارهای یکپارچه مالی و اداری و همچنین ارائه مشاوره خدمات مالی سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی دارد، می‌تواند شما را برای دریافت گزارشات معاملات فصلی و ارسال آن یاری نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 02187760 و داخلی 230 تماس بگیرید.